Farger er viktig når det kommer til webdesign

Farger er viktig når det kommer til webdesign

Hvis man ikke jobber med webdesign, og selv kanskje ikke da, så vet man trolig ikke hvor viktig farger er når det kommer til webdesign og brukervennlige nettsider. Det er fort gjort å tro at hvis en nettside er grønn, så kan den like gjerne også være blå, uten at det har noen særskilt betydning. Men bak hver farge og fargetone er det en psykologisk effekt, og fargeteori er alene et fag man bør fordype seg i dersom man skal praktisere webdesign.

Farger påvirker oss mer enn hva man tror, og da snakker vi naturligvis bredere enn bare ved et unikt webdesign. Det har blitt forsket mye på hvordan farger påvirker mennesker, og hvilke farger som fremkaller hvilke følelser. Rød for eksempel forbindes med engasjement, spenning og fare, og det er følgelig en grunn til at stopp-signalet i lyskryssene er rødt. Men hvordan påvirker farger og fargevalg webdesign, og hva bør du som webdesigner tenke på?

Webdesign i Oslo

Å velge farger i webdesign

I webdesignerens verden kan man velge å holde seg på det trygge ved å kjøre kun en farge opp mot en hvit bakgrunn, noe som er vanlig praksis. Men å blande farger kan også være en god løsning, forutsatt at man gjør det riktige fargevalget. Å blande komplementærfarger anses som risikosport, men kan gi en god effekt dersom det gjøres riktig. Og for å komme med et eksempel på hva som ikke er riktig bruk, så er et webdesign med en sort bakgrunn og en knall rosa tekstfarge ikke riktig bruk.

Når man skal velge farge på et webdesign vil man gjerne holde seg til firmaets øvrige profil, kanskje med farger som står i stil til logoen. Er ikke dette bestemt allerede, så har man en lang prosess foran seg. Her gjelder det ikke å velge sin favorittfarge og lage et webdesign basert på den, men man bør velge en farge som er tilpasset målgruppen. Det høres kanskje søkt ut, men det finnes mange teorier på hvilke farger man bør bruke på ulike målgrupper.

Eksempelvis viser studier at folk gir bedre respons hvis de er i godt humør når de besøker nettsider med et webdesign som har blå farger i seg. Rødt eller oransje passer bra for nettsider som skal bringe spenning og type «breaking news», mens en kombinasjon av grå/sølvfarge og hvitt ofte assosieres med noe eksklusivt og luksuriøst.

Brukervennlighet og kontraster

Når man skal velge farger er det ekstremt viktig å tenke på brukervennligheten. For selv om du kanskje har kommet frem til et webdesign med flotte farger, så er det slettes ikke sikkert at det er enkelt for brukeren å lese det som står der. Den aller beste kontrasten og leseligheten får man med hvit bakgrunn og sort tekst, og følgelig brukes dette for brødtekst i de aller fleste webdesign. Nettsider med et sort eller mørkt webdesign vil ofte oppleves som ubehagelig i lengden, og bør ikke brukes på nettsider som skal formidle store mengder med informasjon i tekstlig form.

Mer om webdesign på https://mementor.no/webdesign/.