En grunn til at mange bedrifter ønsker å endre leverandør av kantine og kantinedrift, er for å fokusere på sin kjernevirksomhet, men i samme åndedrag så ønsker man gjerne å spare penger i forhold til driften.
For at du skal få den rette prosessen på denne endringen i din bedrift, så kan du benytte deg av rådgivning fra kantineleverandør for hvordan man best kan gjennomføre dette.
Mange kan bli overrasket over at ansatte faktisk kan reagere på bytte av leverandør for kantinedrift, og i stedet for å få en positiv respons fra de ansatte samtidig som man reduserer utgiftene til bedriften, så kan man oppleve misnøye blant de ansatte.
Hvis man merker store endringer i kantinedriften som ansatt, så kan man føle at dette er en reduksjon av velferdstilbudet man har i bedriften, og mange kan føle at dette er tilsvarende en reduksjon i lønn, som sjelden tas i mot med godt humør.
Det er derfor viktig å tenke på de ansattes ønsker og behov også når man går gjennom en prosess med å endre til ny leverandør av kantine. Man kan oppnå en reduksjon av kostnader i forbindelse med bytte av kantineleverandør kun på grunn av fordeler med stordrift i forhold til at man selv forsøker å drive en kantine med 2 ansatte eller man benytter en mindre effektiv leverandør i dag, men skal man oppnå større reduksjoner, så innebærer det gjerne at man må stille krav til hvordan tjenesten leveres.
De forskjellige tilbyderne av kantinedrift vil løse denne problemstillingen på forskjellige måter, men for å redusere kostnader utover det man kan på grunn av stordriftsfordeler, så vil det ofte gå direkte utover tilbudet. Det kan være at man reduserer i utvalget av brød som tilbys i kantinen, eller at man velger en annen type ost eller makrell i tomat enn hva ansatte er vant til.
Når man ser på det store bildet, så er det ikke alltid man innser at slike ting har betydning for brukerne av kantinen. Ansatte ser i de aller fleste bedrifter frem til lunsjen hvor de kan få et godt måltid sammen med sine kolleger, og selv de enkleste produkter kan det være noen ansatte som ser frem til hver dag.
Selv en skive brød med ost kan være noe flere ansatte ser frem til hver dag, men hvis denne skiva ikke lenger smaker som de er vant til, så kan det føles som at man mister en gode.
Redusere kostnader
En viktig grunn til at bedrifter velger å revurdere sin kantineløsning kan være at de ønsker å fokusere på sin kjernevirksomhet, men i mange tilfeller så er også grunnen at man ønsker å spare inn kostnader slik at man har bedre grunnlag for å å oppnå en bedre fortjeneste i bedriften.
Ofte er det ledelsen som setter seg ned for å se hvor de kan spare penger, og ofte er ikke ansatte enige med at reduksjonene er så lite betydningsfulle som det ledelsen bestemmer. Kutt i kantinetilbudet er ofte ikke spesielt godt mottatt av den ansatte, og det er derfor lurt å gjøre en vurdering på hvordan man skal få en bra overgang til ny leverandør.
Ansattes forventninger
Ansatte legger mye vekt på kantinetjenesten. For at en intern kantine skal være valget fremfor å benytte seg av eksterne kafeer eller restauranter, så bør man tilby et måltid som er i henhold til et visst forventningsnivå, og det må i tillegg være praktisk å benytte kantinen.
Spesielt hvis bedriften er lokalisert i sentrumsnære omgivelser, så kan man ofte oppleve at konkurransen med eksterne spisesteder er stor for en kantine. For bedriften er det en fordel at man har en rask og effektiv løsning for intern kantine slik at ikke de ansatte bruker mer tid enn ønskelig for å få tak i mat utenfor bedriftens lokaler.
Les mer om kantinedrift på https://ability.no/hva-vi-gjor/ability-food/.