Når man kjøper bildeler på nett er det viktig at butikken som leverer bildelene har satt seg inn i kundens utfordringer i forhold til å handle bildeler på nett. Man ønsker vite at delene kommer frem, og man ønsker også vite at de delene man får er de delene man faktisk trenger til bilen.
Hvis man stadig får tilsendt andre deler enn de man har bestilt, eller de delene man får ikke passer, så blir det ikke så praktisk å velge å kjøpe disse bildelene på nett i stedet for å kjøpe dem i en lokal butikk. Behov for retur av bildeler, og hvordan dette håndteres, er en av de faktorene som en del personer vurderer som svært negativt for nettbutikker som har dårlige løsninger eller rutiner for dette. I mange tilfeller må man selv betale for returen, selv om man har fått andre deler enn de man har bestilt, og det kan fordyre prosessen hvis det skjer flere ganger.
Retur er en viktig faktor for sammenlikning av nettbutikker
Når man skal finne den nettbutikken som gir den mest praktiske løsningen for bildeler på nett, så er retur en faktor man bør vurdere. Man bør sjekke hvilke ordninger butikken man velger har for retur slik at man kan unngå altfor mye frustrasjon de gangene dette kan bli nødvendig.
Hvis man ikke har erfaring med en butikk som selger bildeler, men ønsker å kjøpe deler der, så er det lurt å sjekke på nett om man kan finne ut hvordan andre kunder vurderer nettbutikken, eller man kan sjekke med lokale bilverksteder eller venner. Noen har opplevd at man får tilsendt bildeler som ikke er de delene man ønsket, selv om man har benyttet søkemetoder som for eksempel ved hjelp av bilnummer.
Når har man behov for retur?
Det er flere situasjoner hvor man kan ha behov for å returnere bildeler på nett. I noen tilfeller så er det bare fordi man har ombestemt seg eller man har fått tak i delene andre steder. I slike tilfeller kan man ikke forvente å få returnert delene uten kostnad. Mange butikker som selger bildeler på nett vil gi deg mulighet til å returnere bildeler for egen regning hvis du bestemmer deg for at du likevel ikke trenger dem.
Andre tilfeller er når man har fått feil deler. Det kan enten være fordi man har bestilt feil, eller fordi butikken har sendt feil. I noen tilfeller kan man også oppleve at man bestiller riktig men at likevel delene som butikken mener skal passe til din bil ikke gjør det. I slike tilfeller bør butikkene man velger å benytte seg av for bildeler på nett være fleksible med retur slik at man ikke skal måtte betale for feil som gjøres av butikken. Flere har blitt skuffet over butikker som benytter denne praksisen og benytter kun butikker som gir gratis retur ved feillevering.
Utfordringer med retur
Når man handler bildeler på nett kan man oppleve flere ulemper om man må returnere delene. Bildeler veier ofte en del, og det koster derfor en del å sende dem til utenlandske butikker. Det kan også være vanskelig å få levert delene til fraktselskapet. I stedet for å vurdere disse problemstillingene, så bør man generelt unngå at det blir behov for retur ved å benytte en butikk som har lav frekvens for feil.