De fleste vet kanskje ikke hvor viktig farger er i webdesign. Man kan tro at en nettside kan være både grønn og blå uten at det betyr noe. Men hver farge har en psykologisk effekt. Fargeteori er viktig for de som jobber med webdesign.
Farger påvirker oss mer enn vi tror. Det har blitt forsket mye på hvordan farger påvirker mennesker og hvilke følelser de gir. Rød, for eksempel, forbindes med spenning og fare. Derfor er stopp-signalet i trafikken rødt. Men hvordan påvirker farger webdesign, og hva bør webdesignere tenke på?
Å velge farger i webdesign
I webdesign kan man holde seg til en farge med hvit bakgrunn. Dette er vanlig. Men å blande farger kan også fungere bra, hvis man gjør det riktig. Å bruke komplementærfarger kan være risikabelt, men kan gi god effekt hvis det gjøres riktig. For eksempel, en sort bakgrunn med knall rosa tekst er ikke en god idé.
Når man velger farger for et webdesign, bør man ofte følge firmaets profil, for eksempel fargene i logoen. Hvis dette ikke er bestemt, kan det være en lang prosess. Man bør ikke bare velge sin favorittfarge, men en farge som passer målgruppen. Det finnes teorier om hvilke farger som passer til ulike målgrupper.
Studier viser at folk gir bedre respons hvis de er i godt humør når de besøker nettsider med blå farger. Rødt eller oransje passer bra for nettsider som skal bringe spenning og «breaking news». Grå/sølvfarge og hvitt assosieres ofte med noe eksklusivt og luksuriøst.
For mer om dette, besøk Mementor.
Brukervennlighet og kontraster
Når man velger farger, er det viktig å tenke på brukervennlighet. Selv om du har et flott webdesign med fine farger, må det være lett for brukeren å lese. Den beste kontrasten får man med hvit bakgrunn og sort tekst.
Dette brukes derfor ofte for brødtekst. Nettsider med en sort eller mørk bakgrunn kan være ubehagelige i lengden, og bør ikke brukes på nettsider som har mye tekst.